2016-2019
watercolor, fabric
Some landscapes of the left-bank Ukraine
Watercolor
miniature landscapes depicting semi/destroyed buildings in the eastern region
of Ukraine, near the conflict zone. The materials for landscapes collected
while the travels of the artist by Luhansk and Donetsk regions during
2016-2018. Some of the buildings
affected by the hostilities, while others were destroyed as a result of an
economic decline. In such a scale, it is almost impossible to recognize the
destructions. Due to this landscapes look more lyrical, rather than dramatic.
Pictures
are shown in the frames, curtained with a fabric. This is how in some Ukrainian
art museums watercolors are exhibited to protect the image from direct
sunlight, which can lead to the fading out of the paint. This way of exposition
binds the viewer to the picture - to see it, the viewer needs to raise the
fabric. To look at the picture from afar is impossible. Namely you can examine
the image only at the arm's length.
Concealing
images not only hints at the limitation of perception (vision), but also
reveals the attempts to hide the image and the information they carry. Does the
artist carefully preserve these landscapes, or she hides them?
Деякі краєвиди лівобережної України
Серія
акварельних пейзажів-мініатюр, зображують напів /зруйновані будівлі у східному
регіоні України, поблизу від зони конфлікту. Матеріал для
пейзажів збирався під час подорожей художниці Луганською та Донецькою областями
протягом 2016-2018 рр. Деякі будівлі
постраждали від військових дій, інші зруйновані в результаті економічного
занепаду. Але у такому масштабі розпізнати зруйнування практично неможливо.
За рахунок цього пейзажі виглядають швидше ліричними, ніж драматичними.
Експонуються пейзажі в рамах, завішених матерією. Так в деяких художніх
музеях України виставляються акварелі для захисту зображення від прямих
сонячних променів, які можуть призвести до вигоряння фарби. Такий спосіб
експозиції прив'язує глядача до роботи - щоб подивитися картину, глядачеві
необхідно підняти матерію. Подивитися роботу здалеку неможливо. Розглядати
зображення можна тільки з певної дистанції, на відстані витягнутої руки.
Приховування зображень, не тільки натякають на обмеженість сприйняття
(бачення), а й виявляють спробу заховати зображення, а разом з ними і
інформацію, яку вони несуть. Не ясно, чи художниця дбайливо зберігає ці
пейзажі, чи ж приховує їх.