PORTRAIT OF AN UNKNOWN

2016
oil on canvas




Portrait of an unknown woman, painted from a sketch for the painting "Bread" (1948) by T. Yablonska

The work was done in a frame of artistic and reserch workshop "Khlib" (“Bread”), which was organized by Method Fund. The workshop was to consider the interpretation and representation of social realism as the aesthetic and cultural phenomenon of the Soviet era in modern museums of Ukraine.*

Appeal to the repetition as artistic method allows to look from a different perspective at the work of socialist-realist artist. Repetition provides original with special status,  makes it "important." The fact that the original is not a picture but a preparatory material for it aims to look on working process of painter and draws attention to the role of nature as a material of art production.

Портрет невідомої, що написано з етюду Т.Яблонської до картини “Хліб” 1948р.


Роботу було зроблено в рамках мистецько-дослідницького семінару «Хліб», що було організовано Метод фондом. Метою семінару був розгляд способів інтерпретації та репрезентації соцреалізму, як естетичного та культурного явища радянської доби в сучасних музеях України.*

Звертання до повторення як художнього методу дозволяє подивитись на працю соцреалістичного художника з іншої перспективи. Повторнення надає оригіналу особливого статусу, робить його «важливим». Те що оригіналом слугує не сама картина, а підготовчий матеріал до неї, спрямовує погляд на процес праці художниці та звертає увагу на роль натури, як матеріалу художнього виробництва.